Zindelijkheidstraining

25 tips voor zindelijkheidstraining

Bambix blogt

25 tips voor zindelijkheidstraining

Zindelijkheidstraining

We doen allemaal ons best om ervoor te zorgen dat onze kinderen zindelijk zijn voor ze naar school gaan. Maar, laat ons eerlijk zijn, het is meestal niet onze favoriete fase van het ouderschap en bij de ene verloopt het net iets vlotter dan bij de andere. Mama Baas geeft jullie verschillende tips om die fase zo vlot mogelijk te doorspartelen.

Peuters zijn flinke drinkers: een bengel van twee jaar drinkt gemiddeld een liter per dag. Een gezond drinkpatroon bestaat uit een vijftal bekertjes water en 350-500ml (groei)melk. Al dat drinken resulteert natuurlijk in veel plasjes ... hopelijk óp het potje!

Tonnen geduld en een recordaantal wasjes: het hoort er allemaal bij tijdens de befaamde potjestraining. Hierbij enkele tips om je kindje (zo) vlot (mogelijk) zindelijk te krijgen:

  1. Begin niet te vroeg: je zal het wel merken wanneer je kindje aangeeft er klaar voor te zijn.
  2. Lees boekjes over het thema en praat erover, zodat je kindje echt betrokken is.
  3. Zet het potje al maandenlang op voorhand in het zicht. Je kindje zal er misschien af en toe al op gaan zitten of erop spelen.
  4. Probeer zo geduldig mogelijk te zijn. Boos worden als het niet lukt heeft alleen maar een omgekeerd
  5. Leg geen druk op je kindje, probeer het positief te houden.
  6. Zet je kindje vaak op het potje, bijvoorbeeld om het half uur.
  7. Neem je kindje mee telkens wanneer je zelf naar het toilet gaat. Zo geef je zelf het goede
  8. Beloon je kindje elke keer:  met een sticker, een uitgebreid applaus en een welgemeende hoera.
  9. Is je kindje niet onder de indruk van stickers of applaus? Dan kan je jouw kindje belonen met afwisselend rozijntjes, smarties of een lekker en gezond koekje van Bambix.
  10. Werk met een belongingskaart, waarbij je kindje telkens een potje mag inkleuren. Na vijf ingekleurde potjes heeft je kindje het Bambix Diploma van SuperPotjesmonster behaald!
  11. Wees consequent. Luiers weg en niet twijfelen.
  12. Plan wanneer je eraan begint: zorg ervoor dat je een paar dagen niets op de planning hebt staan en dat jullie je thuis helemaal kunnen focussen op de potjestraining zonder dat je ergens naartoe moet. Zo kan je kindje heel consequent om de zoveel tijd op het potje gaan.
  13. Durf het los te laten als je kindje er nog niet klaar voor is. Neem een week of twee pauze, maar laat het potje wel in het zicht staan.
  14. Volg het ritme van je kindje, niet dat van de maatschappij of van vriendjes.
  15. Laat je kindje met de billen bloot rondlopen. Zo kunnen ze vlotjes op het potje gaan zitten wanneer het nodig is, zonder eerst dat broekje uit te moeten krijgen. Bovendien voelen ze het als ze op zichzelf plassen, wat hen extra motiveert.
  16. Doe je kind een onderbroekje aan met een luier erover. Zo voelt je kindje het wel als hij/zij in zijn/haar broekje plast, maar hoef je niets op te kuisen. Kan ook handig zijn voor als je op uitstap bent: dan blijf je consequent maar kom je niet in de problemen.
  17. Leuke oefenbroekjes die ze zelf graag en vlot uit en aan kunnen trekken, kunnen hen ook extra stimuleren.
  18. Gebruik een brilverkleiner in plaats van een potje: zo heb je minder opkuiswerk, en bij veel kindjes lukt het op die manier beter om een grote boodschap te doen.
  19. Zorg voor een klein potje voor de favoriete pop of knuffel, zodat die tegelijk ook op het potje kan gaan.
  20. Zorg ervoor dat je op één lijn zit met de onthaalmoeder / crèche / kleuterjuf.
  21. Zet je kindje na een ongelukje nog even op het potje. Zo leren ze het verband te leggen tussen de behoefte en het potje.
  22. Gebruik plastic zakken om je kindje op te zetten in de auto of in de zetel.
  23. Neem ook op verplaatsing een potje mee: in de buggy, in de koffer van de auto …
  24. Zet alvast je emmer en dweil klaar, bereid je mentaal voor op veel was en … let it goooo!
  25. Succes!

Blog door Mama Baas i.s.m. Bambix.